PM: SADE kontsert nagu esimene armastus

Lisatud: 3. november

Kolmapäeval, 2. novembril said austajad esimest korda Eestis oma silmaga näha souli­diivat Saded, keda on nimetatud briti muusikaajaloo kõige edukamaks naisartistiks ning pärjatud nelja Grammy auhinnaga.

Usun, et seda kontserti ootas eriti 30–40-aastaste põlvkond, sest tunnistajaks nende esimesele armastusele oli just Sade muusika. Särav 52-aastane Sade on alati eelistatud kvaliteeti kvantiteedile. Seda on näha ka tema albumite suhteliselt tagasihoidlikust arvust. Sade praegune Euroopa tuur on viimase 17 aasta jooksul esimene. Tuuriga alustas ta pärast seda, kui 2009. aastal nägi pärast ligi kümneaastast pausi ilmavalgust album «Soldier of Love».

Sade muusika vaoshoituses on elegantsi, maitset, kirge ja sügavat arusaama sellest, mida ta teeb. Ma ei märganudki, kuidas möödus DJ soojendussett enne kontserti, sest vaatasin neid kuut tuhandet inimest, kes olid kõigist kolmest Balti riigist kogunenud Rocca al Mare suurhalli, et näha kuningannat oma silmaga.

On ju tihti nii, et artist püüab kogu jõust meeldida ja kontsertki pole paha, kuid äkki tonksab mõni poolvindine muusikaarmastaja teile küünarnukiga ribide vahele või kallab õlut peale ning kogu mulje õhtust pole enam see. Sade kontserdi puhul määras artisti sisu ka vormi ehk siis publiku: tema austajaskond on tundlik, mõistev ja intelligentne nagu Sade ise.

Esimese kategooria lauljannad pole tegelikult Eestis kuigi sagedased külalised. See, mida näitas Sade, on vaataja jaoks mõnes mõttes ka tragöödia, sest pärast teda on vähemaga raske leppida. Kvaliteedi ja siiruse poolest on latt nüüd nii kõrgele seatud, et teiste jaoks võib selline kõrgus saavutamatuks osutuda. See oli perfektsionisti ideaalne kontsert.

Sade ütles publikule: me pole ammu näinud, pole kogu elu jooksul näinud, ja seega teeb ta kõik, et lahusoldud aega korvata. Kõik tema laulud on nii või teisiti armastusest, armumisest, armastuse surmast, erilisusest ja suurusest.

Kahe tunni jooksul kallaski Sade publiku armastusega üle. Alustas turnee tähtsaima looga «Soldier of Love» ja andis sõduri moel au saali igale sektorile. Alates teisest loost «Your Love is King», mis on tema üks paremaid lugusid, oli juba raske pisaraid tagasi hoida ja need ei kuivanudki ära kuni lisalooni «Cherish The Day», misjärel diiva ja tema õukondlased lavalt lahkusid. Sade kinkis saalile kõik oma peamised hitid ja palju uusi ilusaid meloodiaid, mis võib-olla ei ole publikul veel samamoodi veres nagu vanad lood, kuid kindlasti jõuavad sinna.

Valgusefektid ja videoinstallatsioonid, mis kontserti ehtisid, olid läbi mõeldud hoolikalt ja välja mõõdetud sekundhaaval. Mustvalge pilt vahetus värvilisega, seejärel ilmus ekraanile öine suurlinn. Hetkel, kui lavast sai tulipunaste kardinatega kabaree, süttis lauljanna pea kohal silt «Sade Live Tonight In Tallinn».

Lõpuks esitles lauljanna, nagu kombeks on, saalile oma muusikuid. Kuid isegi seda tegi ta ebatavaliselt – lisaks heale sõnale ka kummardudes. Ainuke puudus, mis silma hakkas, seisnes selles, et Sade peaaegu ei improviseerinud. Kõik tema lood, mida ma peast tean, olid esitatud just nii, nagu ma neid tean. Kuid leidsin ka sellele selgituse: kõige tõenäolisemalt on põhjus selles, et need on nii ideaalsed, paremaks ei ole võimalik teha, ja pole vajagi.

Allikas: Postimees, Ksenia Repson