SL: See on jõuline etendus

Lisatud: 3. detsember

«Me ei ole varem Eestis käinud, loodame, et etendus pakub publikule huvi,» ütles eile pärast proovi Saku Suurhallis oma garderoobis hinge tagasi tõmbav Prantsuse tantsusshow «Ballet For Life» esitantsija Gil Roman. Gil Roman kõneleb nagu enamik trupiliikmeid ainult prantsuse keelt, seetõttu abistab meid vestlusel tõlk. Tantsija näost õhkub pisut väsimust, kuid ta naeratab lahkelt ning räägib väga kiiresti. Peegellaual ootavad haukamist juustu- ja leivaviilud ning õunad. Aga Gil läidab hoopis Barclay sigareti.

«Olen väga huvitatud, milline on eestlaste reaktsioon meie etendusele, ja seegi, kui suur on meie võim siinse publiku üle,» sõnab Gil, kes on harjunud täissaalide ja kaua kestvate ovatsioonidega. «See on jõuline ja modernne etendus.»

Kuulus Prantsuse koreograaf Maurice Bejart, kes esitusele tulevad tantsud loonud, on Gili õpetaja. «Ta on mu elu tohutult mõjutanud, mind aidanud, kujundanud mu mõtlemist ja suhtumist ellu,» tunnistab mees, kes tantsinud show’s selle asutamisest saati, seega kuus aastat. «Igasugune looming on minule oluline, nagu ka iga etendus.» Gil kinnitab, et ei tunneta rutiini.

«See on pidev areng, arenen iga etendusega. Harjumuspärased asjad pole tantsija elus sugugi head,» konstateerib esitantsija ja kinnitab, et seepärast pole tal ka kindlat päevare˛iimi. «Võin ärgata, kui tahan, ka hommikul kell kümme. Teen siis tund või poolteist harjutusi – nii füüsilisi kui ka vaimseid,» ütleb ta, «teen joogat.»

Joogat? «Ei, see pole tavaline jooga,» naerab Gil, «mina nimetan joogaks vaimset ettevalmistust kogu päevaks ja proovideks.»

Samal ajal kui tantsijad tänaseks ja homseks etenduseks harjutavad või hinge tagasi tõmbavad, ei puhka ka tehniline personal. Tootmisjuht Eva Palm ütleb, et on öösel vaid kaks tundi maganud. «Siin on nii palju asju teha. Ja tantsijail on tuhat küsimust. Kuna nad räägivad ainult prantsuse keelt, saame vesteldud käte ja jalgade abiga,» seletab väsimusest punaste silmadega Eva. «Aga nad on lahedad inimesed.»

Eva ütleb, et lava on 30 meetrit lai ja 20 meetrit sügav. «Erakordselt suur,» nendib ta, «ja valguspark hästi võimas. Osa valgusteid on toodud Lätist ja Rootsist, sest Eestis neid ei jätkunud.»

Mozart, Queen, Versace ja Bejart ühenduvad läbi elurõõmu, kire ja elamise julguse

Tänaõhtusele tantsuetendusele «Ballet For Life» läheb kolm erineva ootuse ja tegevusalaga inimest, kes hindavad etenduse nelja alustala – Queeni, Mozarti, Versace`i ja Bejart`i loomingut.

Kristiina Garancis, tantsukriitik (Bejart’i austaja): «Bejart on balleti˛anri uuendaja, selle lähendaja suurele vaatajaskonnale. Sestap on ka puhas klassikaline muusika segatud moodsa popmuusikaga. Eks Queengi ole moodne klassika. Lisaks videopilt ja ettekantav tekst. Isegi lauldakse. Lavakujunduslikud efektid – koturnid teleekraanidest, sulesadu jms. Bejart´i ei saagi kuidagi lahti võtta, sestap ta ongi geniaalne lavastaja-sulataja. Teatraalsus ja dramaatilisus – suur vaatemäng.»

Katrin Kuldma, moelooja (Versace’i ja Freddy Mercury austaja): «Usun, et pärast etendust olen ma nende kõigi fänn. Bejart´i pole ma lihtsalt enne näinud. Versace ja Mercury on mõlemad mu lemmikud. Queeni looming võiks tervikuna kodus olla küll. Nende asjade ühendamine tundub hästi loogiline, sest ma ise üritan samas suunas liikuda. Shefid riided, liikumine ja üle mõistuse hea muusika. Midagi paremat annab välja mõelda! Versace eripära on eelkõige jõulisus.»

Kaur Kender, kirjanik (Queeni austaja): «Need neli ühenduvad läbi elurõõmu, elamise julguse ja läbi kire. Neis kõigis on seda omas vallas kõige rohkem. Plaatidega on nii, et nad ringlevad: olen neid kinkinud, laenanud, kaotanud. Queen on selline asi, mida ma praktiliselt kogu aeg kuulan. Kui ma valin muusikat, siis esimene asi on sõnad, edasi muusika.»

Ivar Sild